Sajtó

Kategória: Rólunk Közzétéve: 2013. máj. 02. csütörtök Írta: ARTudasmenedzsment

Sajtó

Ezen az oldalon az ARTudásmenedzsment Kft-ről megjelent írásokat, publikációkat gyűjtjük össze.

Figyelő (2014/26): Tanulni is engedd!

E-learning - Tanulni is engedd!

 
Talán sokan emlékeznek az Éretlenek című, nyolcvanas évekbeli filmre. A francia vígjátékban egyik gimnazista sem akart tanulni, ám látványos puskázási próbálkozásaiknak egy zárt szoba vetett véget. A székbe szíjazott delikvens tévéképernyőn kapta a kérdéseket és nyalókát kapott, ha helyesen válaszolt, de bokszkesztyűs kéz adott pofont, ha tévedett. A mai elektronikus vagy e-learning rendszerek persze már online működnek és sokkalta humánusabbak...

„A fő probléma, hogy egyes tananyag megoldások tartalmai nem eléggé interaktívak, nincsen visszajelzés arról, hogy a tanuló mit csinált miközben egy 40 perces videót elindított.” – meséli tapasztalatait Koharek András. A témában bő négy éve céget építő szakember elkötelezett a hatékony képzés mellett, náluk a videók 1-2 perc hosszúak és rendszeresen vannak ellenőrző kérdések arról, hogy a gép előtt ülő mennyire sajátította el a látottakat-hallottakat. Az ismert mondás szerint: ha elmondod elfelejtem, ha csinálom, akkor megtanulom elvet igyekeznek tucatnyi nagyobb és számos kis ügyfelüknél is alkalmazni e-learning tananyagaikban.

Az innovatív feltörekvő cég nagy dobása egy olyan piactér létrehozása, amely első körben a magyarnyelvű e-learning tananyagokat fogja össze, de különlegessége lesz, hogy csak alaposan ellenőrzött tartalmakat tölthetnek oda fel a vállalkozó kedvűek. „Az Apple App Store mintájára megtartjuk a minőségi kontrollt és hasonló bevétel-megosztásos modellt honosítunk meg. A sűrű fillér elvére építjük üzleti modellünket, amellyel pár éven belül a régiós piacokat is szeretnénk meghódítani.” – fejti ki Koharek András

Addig, amíg ehhez az új projekthez szükséges pénzt, paripát és fegyvert összegyűjtötték, hosszú út vezetett. A most 38 éves András a pécsi közgazdasági végzettséggel a zsebében kipróbálta a tréningek tartását, barátaival, de végül a csapat szétszéledt. Ő pedig munkába állt, először az ABN Amronál, majd végigjárt több nagyobb bankot karrierje során. Második munkahelyéről, a Citi Leasingtől az Erste-hez igazolt, és ott szenior szervezőként folyamatmenedzsmenttel foglalkozott. Nagy tapasztalattal a háta mögött, még a válság előtt tanácsadó céget alapított. Vállalkozóként dolgozott a Malévnél, a Raiffeisennél és az Allianz Banknál is. Ez utóbbinál 2,5 éven át volt megbízása, de a minden nap kilenctől éjfélig tartó munkaidő, valamint a naggyá növő bank-biztosító páros új szemlélete nem volt kedvére való, és kisgyermekét sem látta sokat akkortájt. Megelégelve tehát a nagyvállalati igát a meglévő tanácsadó cégével profilt váltott: : már évek óta érdeklődött az e-learning iránt és hatékony képzési eszköznek gondolta, a döntés egyértelmű volt. Korábbi munkaadói közül az Erste és az Allianz lettek az első jelentős megrendelői.

A távoktatási biznisz ugyan kockázatokkal járt, de Andrásnak legalább nem kellett a lassú, az ötleteket rendre visszapasszoló nagybanki bürokráciával hadakozni. Visszatértek így az alapokhoz és kialakították a koncepciót. Ennek lényege három csomópont körül foglalható össze: a már említett interaktivitás mellett tananyagaik mérik is a megértés fokát, továbbá nagyon odafigyelnek arra, hogy könnyen emészthető, jól követhető és ne unalmas legyen az átadandó tananyag.

„A poroszos hazai rendszerrel ellentétben nyugaton a fordított osztályterem koncepció egyre divatosabb: a tényszerű ismeretanyagot e-learning módszerekkel sajátítják el a tanulók, a tanárokkal már konzultációs órákat tartanak. Nálunk közben az a nagy eredmény, hogy az egyik egyetemen ujjlenyomatos beléptető rendszert tettek a nagy előadóba és folyamatosan megkövetelik a jelenlétet. Az előadásokon viszont sokszor csak felolvas a professzor a saját könyvéből és főként olyan dolgokat ad át, amire alkalmas az e-learning is – fejtegeti Koharek András. – „Az egyik legnagyobb félreértés, hogy az elearning informatikai beruházás. Az IT valóban nélkülözhetetlen hozzá, hiszen üzemelteti a szükséges eszközöket és programokat, azaz a képzésmenedzsment eszközt - mint ahogy üzemelteti az elektronikus levelezést is -, azonban az elearning lelke a tananyag, amelyet a munkatársak képzéséért felelős készít vagy készíttet el. Ugyanígy rossz beidegződés, hogy az e-learning a nagyvállalatok játszótere, miközben a KKV számára is hasznos. Az e-learning a közép- és felsővezetők időgazdálkodás-, személyes hatékonyság tréningjei mellett tűz- és munkavédelemi oktatásra, folyamatok, szabályzatok betanítására is alkalmas.

Cége ma már 8 főt alkalmaz és a stabil ügyfelek révén nyereséges. E biztos alapra építve tervezik az említett „nagy dobást”. Az e-learning tananyag könnyű előállítását segítő szoftver készen van, a weboldal, az e-learning kikötő pedig rövidesen elstartol. A felnőttoktatásban ugyanakkor erős szemléletformálás is kell, a tanulást meg kell szerettetni az emberekkel. Az alapító szerint a felnőttoktatásban csak akkor és annyiban lehet rávenni az embereket a tanulásra, hogyha az azonnal, a mindennapi gyakorlatban is használható ismereteket ad a felnőtt hallgatók kezébe. Egy járműbiztosításokkal foglalkozó ügynököt például nem lesz könnyű életbiztosítási területre átképezni. Kivéve, ha a tanuló olyan körítést és úgy felépített tanmenetet kap, amelytől nem megszabadulni akar, hanem lehetőség szerint élvezettel veti bele magát az új ismeretekbe.

Múlt és jövő

- Mennyi az eddig a cégbe fektetett tőke?

- Pénzben 20-25 millió forint, de az én és a feleségem cégépítő munkáját is beleszámoljuk, akkor ennek legalább a duplája. Eddig minden fillért visszaforgatunk a cégbe.

- Hol lesz a cég 3-5 év múlva?

- A létszámot 20 fősre növelném és a teljes kárpát-medencei magyar nyelvterületen jelentős szereplők kívánunk lenni, lehetőleg pedig nyitni szeretnénk a lengyel piacra.


Piac&Profit (2014.04.30.): Olcsóbban és egyszerűbben is meg lehet úszni a betanítást

Egyre több kkv választja az elearninget, amellyel jelentősen egyszerűsödik és olcsóbbá is válik a betanulás, a kötelező oktatások és a tréningek szervezése, kivitelezése. Ám még mindig sok a félreértés a módszerrel kapcsolatban.
 
Piac és profit - elearning

„Az egyik legnagyobb félreértés, hogy az elearning IT beruházás. Az informatika valóban nélkülözhetetlen hozzá, hiszen üzemelteti a szükséges eszközöket és programokat, mint ahogy üzemelteti az elektronikus levelezést is, azonban az elearning rendszerekhez két dolog szükséges: a képzésmenedzsment eszköz (LMS vagy keretrendszer), amelyet az IT üzemeltet, valamint a tananyag, amelyet a HR készít vagy készíttet el. A keretrendszer egyszeri beruházás, a tartalmak folyamatosan készülnek. – mondja Koharek András elearning szakértő. „Amikor elearningről beszélünk, nem csupán a minden munkatársat érintő, kötelező tűz- és munkavédelemi oktatásra kell gondolni, hanem akár a közép- és felsővezetők időgazdálkodás-, személyes hatékonyság tréningjeire, illetve nyelvoktatásra vagy folyamatok, szabályzatok oktatására is.” Képzés nélkül pedig lehetetlen túlélni a válságos időszakokat.

A cégeknek, legyen szó nemzetközi nagyvállalatról vagy kkv-ről, mindenképpen invesztálniuk kell a munkatársaikba, hogy jobban, hatékonyabban dolgozzanak, hűségesebbek legyenek. A számos képzési módszer közül, az elearning idő-, HR-, eszköz- és költséghatékony. A cégre vagy feladatkörre szabott tananyagot egyszer kell elkészíteni és akárhányszor fel lehet használni. Nem kell terembérletet fizetni, nincs utazási költség és az utazásból származó munkaidő kiesés sem jelent problémát. Nincs szervezési nehézség, mindenki akkor tudja elvégezni a képzést, amikor szüksége van rá. A tananyag könnyen és gyorsan aktualizálható és változtatható, kis munkával nemzetközivé tehető.

Az elearning használatával a HR számára a képzésszervezés leegyszerűsödik. Naprakész információkkal rendelkezhetnek a munkatársak elvégzett képzéseiről, tanfolyamairól, kompetenciáiról és vizsgaeredményeiről. Az aktuális adatokat tartalmazó riportok egyszerűen, tényleg pár gombnyomással készíthetőek.

„Magyarországon a cégek már kezdik felismerni az elearningben rejlő lehetőségeket, de jellemzően egyedi tartalomfejlesztésben gondolkodnak. Külföldön, ahol nagyobb múltja van az elearningnek, számos olyan elearning kikötő létezik, ahol a vállalkozások, kkv-k egy-egy tananyagot is előfizethetnek munkatársaiknak. – mutatja be a következő projektet Koharek András. – Ennek mintájára egy olyan elearning kikötő vagy más kifejezéssel elearning-felhő létrehozásán dolgozunk, aminek segítségével egymásra találhatnak az egyedi tananyagfejlesztők és a célközönségük, valamint azok a cégek is használhatják, akik nem kívánnak LMS rendszer beruházására költeni.”

Találatok: 2571